Wat we doen

De havist als unieke leerling

Havo-leerlingen vormen een eigen categorie binnen het voortgezet onderwijs. Ze leren het beste door te doen, hebben behoefte aan structuur én ruimte, en willen weten waarvoor ze leren.

Competentieprofiel

In samenwerking met hbo-instellingen, ontwikkelde Havisten Competent een competentieprofiel dat de basis vormt voor het onderwijs binnen het netwerk.

Dit profiel bevat vijf kerncompetenties die essentieel zijn voor een succesvolle overstap naar het hbo:

  • Het eigen leerproces sturen
  • Een beroepshouding ontwikkelen
  • Informatievaardigheden inzetten
  • Probleemoplossend werken
  • Effectief samenwerken

Uitganspunten voor HaCo scholen

Wat betekent dit voor het onderwijs op HaCo-scholen? De volgende uitgangspunten vormen de basis voor het ontwikkelen van de competenties.

o Motiverend leren: Havisten krijgen onderwijs dat aansluit bij hun interesses en behoefte aan positieve feedback.

o Leren door te doen: Praktijkgerichte opdrachten helpen leerlingen theorie toe te passen en gemotiveerd te blijven.

o Sterke relaties: Een goede sfeer en persoonlijke aandacht vormen de basis voor succesvol leren.

o Eigen verantwoordelijkheid: Leerlingen krijgen overzichtelijke opdrachten en werken aan duidelijke, haalbare doelen.

o Betere doorstroom: Door onderwijs af te stemmen op het hbo, neemt uitval in het eerste jaar aantoonbaar af.

Hoe geven we dit vorm?

Havisten Competent ondersteunt havo-scholen bij het versterken van hun onderwijs en het verbeteren van de aansluiting op het hbo. Onze kernactiviteiten zijn:

Kennisdeling en professionalisering

We brengen scholen, docenten en hbo-professionals samen om van én met elkaar te leren. Jaarlijks organiseren we een conferentie vol inspirerende sprekers, workshops en praktijkvoorbeelden. Daarnaast faciliteren we webinars, inspiratiebijeenkomsten en delen we lesmateriaal via een centrale database. Zo helpen we scholen om de havo-competenties van leerlingen verder te ontwikkelen.

Kwaliteitszorg en visitaties

Binnen ons netwerk werken scholen aan kwaliteitsverbetering via een kwaliteitsmodel. Op basis van zelfevaluatie en onderlinge visitaties geven scholen elkaar als ‘critical friend’ gerichte feedback. De cyclus sluit af met een onafhankelijke audit. Scholen die deze succesvol afronden, ontvangen het HaCo-certificaat en blijven deelnemen aan vervolgvisitaties gericht op hun specifieke ontwikkelbehoeften.

Samenwerking met het onderwijsveld

We werken nauw samen met het Havo Platform, de VO-raad en diverse hbo-instellingen. Ook zijn we verbonden aan organisaties als de Vereniging Hogescholen, LICA en het Expertisepunt LOB. Deze partners versterken ons netwerk en zorgen voor afstemming tussen vo en hbo.